La CUP de Montblanc no participarà dels actes religiosos de Festa Major

La CUP de Montblanc no participarà dels actes religiosos de Festa Major i demana a la resta de regidors i regidores del consistori que tampoc ho faci en condició de càrrecs públics.

Un any més, la Festa Major de Montblanc és aquí. Aquest any a més es dóna el cas que són Festes de la Serra pel que entre els actes populars hi destaquen els directament relacionats amb l’Església catòlica. Des de la CUP de Montblanc fem una crida als regidors i regidores de l’Ajuntament de Montblanc a no participar a les processons i actes religiosos i, si les seves creences els porten a fer-ho, ho facin com a ciutadanes i ciutadans que són, no com a representants de la institució municipal.

Els ajuntaments són aconfessionals i per això cada cop més municipis opten per eliminar els actes religiosos de l’agenda institucional. L’Ajuntament de Barcelona l’any passat ja no va participar de l’ofici de la Mercè o l’equip de govern de Berga tampoc participa a la missa de Patum.  I al nostre municipi, a Montblanc, durant el govern republicà en l’any 1931 el consistori no va assistir a la processó de les Festes de la Serra d’aquell any.

Des de la CUP de Montblanc assumim plenament els valors republicans i laics expressats en les recomanacions de la Lliga per la Laïcitat en el sentit que «els representants democràtics de la comunitat en el seu conjunt assumeixen una ètica civil de mínims» (…) i «s’haurien d’abstenir de participar en cap mena d’acte de culte, celebració, commemoració o festa que tingui un caràcter confessional específic», «a excepció d’aquells representants públics que ho facin en virtut de la seva convicció de consciència i no pas en funció de la seva representació pública, i que així ho explicitin prèviament».

A més a més els càrrecs electes són representants de la vila. Tot i que no disposem d’estadístiques es tracta d’una vila amb una societat moderna i laïcitzada, majoritàriament atea i agnòstica, amb el catolicisme com a primera religió i la religió musulmana com a segona, seguida d’altres religions minoritàries fruit sobretot de les immigracions recents. No només no s’hauria de representar institucionalment cap acte religiós, sinó que cal evitar favoritismes cap a una religió ja que no fer-ho alimenta una posició desigual entre religions que no resulta ser beneficiosa per a la convivència civil. En els reptes actuals hi ha fer de Montblanc un sol poble pel que cal preservar neutralitat i respecte per totes les creences com per aquelles persones que no en tenen.

Volem deixar clar, però, que la CUP de Montblanc no participem d’actes religiosos però respectem les creences i considerem una expressió lliure les celebracions i les manifestacions religioses.

Manar no és vestir un uniforme de regidor i dir a tot que sí i presidir te deums i processons. (Vicent-Andrés Estellés)

Des de la CUP de Montblanc assumim plenament els valors republicans i laics