No és No: volem unes festes sense agressions masclistes

Amb motiu de les festes volem incidir en una de les moltes formes de violència masclista: les agressions sexistes i l'assetjament que a més de ser inacceptables impedeixen el lliure gaudi i convivència de montblanquines i montblanquins.

Com tots i totes sabem la violència masclista forma part d'aquesta societat de manera transversal: a casa, a la feina, pel carrer, a la televisió, etc. Són moltes les persones que diuen que el masclisme ja no existeix. Doncs bé, un cop més amb els fets ocorreguts, per exemple, en les darreres festes de Pamplona, es demostra que sí: 4 violacions i 28 atacs masclistes en 5 dies. La cara més violenta del masclisme segueix existint, compartint moneda amb la cara subtil de les brometes i el blau i el rosa. No és res nou, la diferència és que cada cop més persones se senten prou apoderades per a denunciar aquests abusos.

Per sort cada cop hi ha més consciència entre dones i homes sobre la violència masclista i per això aquest any el lema “No és no” està esdevenint una frase protagonista en moltes festes majors arreu dels Països Catalans.  Entitats, col·lectius i ajuntaments estan incloent la prevenció de la violència sexista en les campanyes i programes de festes. Per això a continuació teniu un petit protocol per a identificar, prevenir i actuar en el context de la Festa Major de Montblanc (i sempre!).

Què és una agressió sexista?

És una opressió d’una persona sobra una altra per raons de sexe, gènere o orientació sexual Així, exemples d’aquestes conductes inclouen (tot i que no només):

• Comentaris despectius/ofensius i/o degradants per motius de gènere
  • Piropos indesitjats o insistència en establir conversa quan tu no vols
  • Invasió del teu espai, tocaments no desitjats o no permesos al teu cos, mirades que et violenten, etc.
  • Exhibició de símbols sexistes ofensius
  • Acorralament i violació

Què fer si detectem una agressió sexista:

• Si algú t'està molestant, fes-li saber i diga-li que pari.
  • Si la persona persisteix demana ajuda als teus companys/es, o qui tinguis al voltant
  • Si un cop marxa, la persona continua agredint altres dones, fes-la fora de la plaça, o d’allà on siguis, i com puguis o truca la policia.
  • Si veus una agressió intenta buscar ajuda pel voltant i, si pots, pregunta a la persona afectada abans d'intervenir
  • De vegades soles no podem però en grup sí, demana ajuda.

En el context de festa sovint aquestes agressions queden camuflades pels propis amics i amigues dels agressors per no generar mal ambient, no semblar exagerat/da o es donen excuses com l'alcohol i les drogues. Les persones agredides, dones o homes, per motius de gènere, sovint no expressen el seu malestar per les mateixes raons, de forma que aquestes actituds queden legitimades i acceptades per tothom. No són fet aïllats i formen part d'una violència estructural molt integrada en la societat. Prenguem responsabilitat tots i totes sobre la violència masclista i esdevenim agents actius en la lluita contra aquesta lacra sempre, i més encara per festa Major.

Per un Montblanc lliure d'agressions sexistes