Aquest cap de setmana la llengua catalana serà la protagonista a la nostra vila

Diverses entitats montblanquines han organitzat per aquest cap de setmana un reguitzell d’activitats culturals, festives, de descobriment de l’entorn... del pas de la flama del Correllengua pel nostre territori.

Les activitats que es duran a terme a Montblanc seran les següents:

El Correllengua començarà demà ben d’hora a 2/4 de 8 del matí a Sant Francesc. Aquest serà el punt de trobada de totes les persones que vulguin realitzar una caminada cap a les 3 creus. Amb els cotxes es marxarà cap a Rojals. Des d’allí sortirà la caminada popular cap a les 3 creus. Un cop allí s’inaugurarà la remodelació d’una de les creus, es realitzaran uns parlaments i tindrà lloc un esmorzar popular. Des de l’organització volem recordar a tots els participants que portin calçat adequat i l’esmorzar. Hi haurà aigua i vi per tothom.

A la tarda les activitats es traslladaran a la Plaça de Sant Francesc. La primera activitat destinada als més menuts de la casa. Una tarda de contes amb la col·laboració de la Montserrat Farriol i la Maria Pilar Grau juntament amb nens de Lilla i els nens de l’Agrupament escolta i guia de Catalunya Mare de Déu de la Mercè. A través de diversos contes i històries es vol convidar a tots els nens i nenes aprendre de totes les cultures i totes les llengües.

A continuació tindrà lloc la lectura del manifest del Correllengua 2011 elaborat pel cantautor Cesk Freixas.

Tot seguit un altre cantautor realitzarà un concert. Pau Alabajos acompanyat al violí per la Laura Navarro ens presentarà el seu darrer treball “Una amable, una trista, una petita pàtria”. Pau Alabajos és un jove cantautor nascut a Torrent l’any 1982 que ha publicat tres treballs al mercat. El primer anomenat Futur en venda, el segon sota el títol Teoria del caos  i l’últim publicat el febrer d’aquest 2011 “Una amable, una trista, una petita pàtria”. Acompanyat al violí per la jove Laura Navarro una de les violinistes més prometedores del país i encarregada de molts arranjaments de les cançons del Pau.

Un cop acabat el concert començarà el Correfoc pels carrers del centre de Montblanc a càrrec dels Dimonis de Montblanc.

El diumenge l’activitat es traslladarà a la Plaça Major. A partir de les 12h del matí els diversos elements del seguici festiu de la vila es trobaran a la plaça. Els Gegants i nanos de Montblanc, Els Amics dels Gegants, la Mulassa de Montblanc, El drac i l’àliga, els Torraires, la Banda de música Verge de la Serra, els petits Bastoners...

A la tarda a les 18:00h a la sala d’actes del Museu Arxiu de la Conca de Barberà tindrà lloc un dels actes amb més expectació. Una conferència-col·loqui sobre la situació del català, les relacions Catalunya-Espanya i les perspectives pels propers anys. Els ponents seran la Sra. Muriel Casals i el Sr. Salvador Cot.

Muriel Casals és des de març de 2010 la presidenta d’Òmnium Cultural, una de les entitats més importants dintre del món catalanista i de defensa de la llengua i la cultura catalana. A més la Muriel és professora del Departament d'Economia i d'Història Econòmica de la UAB i col·labora  habitualment al setmanari El Temps i al programa 'Economia i empresa' de Catalunya Informació

Salvador Cot és periodista, actual director del diari digital Naciodigital.cat i assessor editorial del setmanari El Temps. A més participa en diverses tertúlies tant de ràdio com de televisó com al programa l’Oracle de Catalunya Ràdio o la nit a Rac 1 de Rac 1.

Un cop finalitzat l’acte la Coral Flor de Lis interpretarà dues cançons que posaran el punt i final aquesta edició del Correllengua 2011 a Montblanc.

Durant el cap de setmana als porxos de la Plaça Major també es podrà trobar una mostra de productes etiquetats en català i una exposició de l’ADEC (Associació en Defensa de l’Etiquetatge en català)

El Correllengua és una iniciativa a favor de la llengua i cultura catalana sorgida de la societat civil. És una proposta per la defensa i promoció de la llengua catalana, transversal, oberta, participativa i popular, que té com a objectiu primordial fomentar l’ús social de la llengua en tots els àmbits. També és una eina per donar a conèixer la nostra llengua i cultura a les persones que, nouvingudes o no, encara no la coneixen, i una manera festiva i oberta de celebrar la catalanitat al carrer, de manera desacomplexada i en positiu.
Els objectius bàsics del Correllengua són aconseguir el ple reconeixement de la unitat de la llengua catalana, l’oficialització de tot el territori i el foment d’uns hàbits interpersonals de fidelitat lingüística.

Sorgeix l’any 1993 a l’illa de Mallorca, inspirada en la Korrika del País Basc. El 1995 es comença a fer al País Valencià i, a partir de 1997, la CAL (Coordinadora d’Associacions per la Llengua) agafa el compromís de portar-lo a la resta dels territoris de parla catalana.

El Correllengua es vertebra amb el pas de la flama, que és l’element simbòlic i cohesionador d’aquesta iniciativa, per les diferents poblacions del país. Al seu pas es llegeix el Manifest del Correllengua i es realitzen, en l’àmbit local, tota mena d’activitats de caire lúdic, festiu, pedagògic i reivindicatiu: xerrades, taules rodones, programes de ràdio i televisió, música i balls populars, actes gastronòmics, cercaviles, teatre al carrer, concerts… amb l’objectiu de mostrar la vitalitat de la nostra llengua i cultura, així com d’implicar a tothom en la seva defensa