Crònica del debat sobre Territori i Paisatge a la Conca

És el segon dels Debats per la Unitat Popular, anteriorment s’havia realitzat un primer que tractava d’agricultura. L’objectiu d’aquests debats és el de tractar temes que ens afecten localment i comarcalment com és l’agricultura, el territori i el paisatge, l’economia, el turisme o el patrimoni, prendre nota de les aportacions i propostes dels participants i incloure-ho en el programa polític i electoral de la CUP.

El II Debat per la Unitat Popular: Territori i Paisatge a la Conca va comptar amb una introducció de Sergi Saladié, geògraf, professor de Geografia a la URV, és expert en energia i paisatge pel que és el portaveu de la Coordinadora Anticementiri Nuclear de Catalunya i ha coordinat els catàlegs del paisatge del Camp de Tarragona i les Terres de l’Ebre. Saladié va explicar que són les cartes del paisatge, qui les impulsa i quin és el procediment per la seva aprovació, així com la diferència amb els catàlegs del paisatge.

Les cartes del paisatge són eines de reconeixement del paisatge d’una àrea determinada. És tota una declaració d’intencions on els agents d’un territori adopten un conjunt de compromisos. Son impulsades o bé per les institucions, com poden ser els consells comarcals, o bé per associacions i entitats. Per a la seva redacció els diversos agents del territori han de debatre i acordar quin és el model territorial i paisatgístic que desitgen pel seu territori.

La Conca de Barberà on encara compta amb el mosaic agrícola de cereal, vinya i olivera, a diferència d’altres comarques, pot ser interessant elaborar una carta del paisatge. Actualment les cartes del paisatge aprovades són a l’Alt Penedès, Priorat, Berguedà, Vall de Camprodon i Alt Empordà.